jueves, 28 de febrero de 2013

Physical Education (Educación Física)


PHYSICAL EDUCATION (1º, 2º, 3º y 4º E.S.O.)
El profesor Franciso Javier Ruiz Fernández del departamento de Educación Física será el encargado de asumir la docencia de la asignatura Physical Education en los grupos bilingües de 1º, 2º, 3º y 4º de E.S.O., respectivamente. 
  • Metodología
La metodología de trabajo que se utilizará con el grupo bilingüe será la misma que la expuesta en la Programación del departamento de Educación Física para el grupo ordinario, es decir, no bilingüe. 

La única diferencia es que todas las clases se impartirán en lengua extranjera  y, puntualmente, si el docente lo estima necesario o conveniente, se realizarán aclaraciones y actividades en castellano. 

   Todos los materiales elaborados por el profesorado para la asignatura se redactarán en inglés, ya que el departamento de Educación Física carece de libro de texto. El alumnado accederá a tales contenidos a través del blog del departamento, cuyo enlace se encuentra disponible en: http://efinfante.blogspot.com.

    Los objetivos a los que aspira el departamento de Educación Física con el alumnado de este programa son fomentar la actitud y disposición del alumnado hacia el aprendizaje del idioma extranjero, intentando comunicarse (preguntar, contestar, explicar...) con el uso oral y escrito del inglés, así como ampliar el vocabulario en idioma extranjero del alumnado mediante la adquisición de términos básicos específicos de la asignatura de Educación Física. 
  • Contenidos  
1º E.S.O.
Unit 1: Physical Fitness and health: Warm-Up. Components of Physical Fitness: endurance, flexibility, speed and strength. Postural Hygiene.
Unit 2: Motor qualities: Coordination and balance. Juggling: juggling with two and three balls. Jump Rope: single rope, traveler, long rope, double dutch and wheels.
Unit 3Sport games: Basic skills. Tactics.
Unit 4Gymnastics: Artistic gymnastics. Basic techniques. Rules. Rhythmic gymnastics: basic techniques with hoop, ball, ribbon and clubs. Rules.
Unit 5: Body language and rhythm: Components of body language: body, space, energy and duration. Postures. Gestures. Body movements. Facial Expressions. Batuka: dances.
Unit 6Basketball: Rules of the game. Techniques. Tactics. Teamwork. Fair play.
Unit 7Alternative Sports: Baseball: Rules. Techniques. Tactics. Teamwork. Fair play.
Unit 8: Activities in the natural environment: Sport orientation. Basic map reading: direction, orientation and location.



2º E.S.O.
Unit 1: Physical fitness and health: Warm-Up. Components of physical fitness: endurance, flexibility, speed and strength. Motor qualities: coordination, balance and agility. Heart rate. Postural hygiene. Healthy habits. 
Unit 2Popular games: Traditional and popular games in Castilla-La Mancha. Rules. Material. 
Unit 3Martial arts: Karate and judo. History. Rules. Techniques. Tactics. Fair play.
Unit 4: Body language and percussion. Body language: Components of body language: body, space, energy and duration. Postures. Gestures. Body movements. Facial expressions. Clown. Body percussion: Percussion with recycled objects. Rhythms. 
Unit 5: Athletics: Techniques (high jump, long jump, triple jump, shot put and relay race). Rules. 
Unit 6: Football: Rules of the game. Techniques. Tactics. Teamwork. Fair play.
Unit 7: Alternative sports: frisbee: rules of Ultimate. Fair play. 
Unit 8: Activities in the natural environment: Hiking. Security. Site selection. Material. Clothing. Respect and care for the environment.

3º E.S.O.
Unit 1Physical fitness and health: Warm-Up (general and specific). Components of Physical Fitness: endurance, flexibility, speed and strength. Postural Hygiene Exercises. Adaptations of the body in response to different types of exercise. Caloric balance.
Unit 2Handball: Rules of the game. Techniques. Tactics. Teamwork. Fair play.
Unit 3: Fencing: Rules. Techniques. Tactics. Fair play.
Unit 4: Motor qualities: coordination and balance. Juggling with cigar box and poi balls. Stilts. 
Unit 5: Body language and Rhythm: Ballroom dance: cha cha cha, jive, tango...
Unit 6: Alternative Sports : Ringo and Gaelic Football. Rules. Techniques. Tactics. Fair play.
Unit 7: Activities in the natural environment: Sport orientation. Map reading. Parts of a map: Legend, scale…

  E.S.O.
Unit 1Physical Fitness and Health: Warm-Up (general and specific). Principles and methods of training.
Unit 2: Relaxation: Relaxation techniques: Jacobson´s method and Schultz´s autogenic training. Types of breathing.
Unit 3: First Aid: dislocations, burns, cuts, wounds, bruises, cardiopulmonary resuscitation (CPR).
Unit 4Badminton: Rules. Techniques. Tactics. Fair play.
Unit 5: Acro gymnastics: Techniques. Rules. Security measures.
Unit 6: Alternative Sports: Diabolo. Techniques and tricks.
Unit 7: Volleyball: Rules. Techniques. Tactics. Fair play.
Unit 8: Body language and Rhythm: Aerobics and Step aerobics. Moves. Coreography guidelines.
Unit 9: Activities in the natural environment: Sport orientation. Map reading. The compass.

  • Evaluación y calificación
El profesor de la disciplina no lingüística intentará impartir su clase íntegramente en la lengua extranjera durante todas las sesiones semanales. No obstante, y de forma puntual, se realizarán aclaraciones, explicaciones y actividades en castellano cuando así se estime necesario o conveniente, no separando nunca tajantemente la parte en inglés de la parte en castellano.

La nota final de la DNL dependerá del porcentaje que cada profesor le otorgue a cada indicador para superar los criterios de evaluación establecidos, los cuales serán alcanzados por diferentes instrumentos de evaluación. 

Los criterios de calificación y los instrumentos de evaluación para el grupo Bilingüe serán los mismos que los utilizados para el resto del alumnado del mismo curso de la ESO, siguiendo los indicadores de evaluación reflejados en la Programación del Departamento.

Por último, el objetivo de los profesores de las DNL no es enseñar la lengua extranjera, sino usarla en el contexto de la asignatura como instrumento de la vida cotidiana.  

No hay comentarios:

Publicar un comentario